In 1995 liep ik letterlijk met mijn neus tegen het raam van een leeg winkelpand op in het dorp waar ik binnenkort ging wonen. Omdat ik uit een echte ondernemersfamilie kom, wist ik al vroeg dat ik ook zelfstandig ondernemer wilde worden. Ik had net de opleiding tot schoonheidsspecialiste afgerond en toen ik dat lege winkelpand zag begon mijn geest te dwalen. Opeens wist ik het! Ik ging daar mijn eigen schoonheidssalon starten!

Niet veel later zat ik samen met een coach van de Kamer van Koophandel mijn bedrijfsplan te schrijven en wist ik bij de bank een lening te krijgen. Ik wist namelijk toen al dat als ik een bedrijf zou starten ik het wel professioneel wilde doen. Niet halfbakken, maar met een plan én een goed financieel overzicht.

Vol enthousiasme opende ik, na een grote verbouwing van het pand, mijn schoonheidssalon. Het bleek een gat in de markt in het dorp te zijn. Al snel stroomde mijn agenda vol en moest ik personeel in dienst nemen om alle klanten te kunnen helpen. En daarmee moest ik ook een andere ondernemers pet opzetten, die van “baas”. Het woord “ondernemer” kreeg een andere betekenis voor mij vanaf dat moment. Verdiepen in leidinggeven, salarisadministratie, samenwerken in teamverband etc. Niet altijd gemakkelijk, maar ik moest wel, wilde ik mijn zaak draaiende houden. Maar ik moest er vooral voor zorgen dat we als team met onze neuzen dezelfde kant op stonden. Het was per slot van rekening mijn bedrijf en ik had duidelijk voor ogen hoe ik dat wilde uitdragen naar de klanten. De klanten wisten precies wat ze konden verwachten als ze voor een behandeling kwamen of een product kwamen kopen.

 

Hoe zit dat in jouw bedrijf? Ben jij echt aan het ondernemen of doe je gewoon je “ding” en zie je wel waar het schip strandt aan het einde van de maand? Is het gewoon “gezellig” met je klanten?

Onderneem jij met een omzetdoel en een actieplan? En als je met personeel werkt, hoe stuur je ze aan? Het kan natuurlijk zijn dat je volledig vertrouwt op je team en hoe ze werken in jouw salon, maar gaat dat wel volgens jouw visie? Behandelen ze de klant wel zoals jij dat graag wilt?

Wees eens eerlijk. Heb jij dit overzicht nog wel? Neem er eens even de tijd voor om dit helder te krijgen.

Als jij een duidelijke visie hebt over hoe jij je bedrijf wilt runnen, zal dit ook naar je klant uitstralen. Er zal duidelijk zijn waar je voor staat en wat ze in jouw salon kunnen verwachten. En dat maakt dat je professioneel overkomt en als een echte ondernemer wordt gezien.

Easy peasy toch?!

 

 

 

Deel mijn blog via social media

Pin It on Pinterest